Vilken helg!

Ja lördagen kan jag beskriva kort! Har färgat håret hos Lisa, och det blev väldigt fint, om än inte exakt rätt färg. Skulle ha en kall, lite askblond liknande färg, men håret blev brunblondt!! Det är lite skillnad på de färgerna kan jag lova!

Sen så gjorde vi en grön slinga som blev väldigt bra, och färgen är jättefin! Har köpt färgen härifrån för dem som undrar:
http://www.bluefox.nu/harfarg-c-195-1.aspx

Apple Green är den som jag har.

Och idag, Söndag så skulle jag, Lisa och Maria fortsätta planera en fest vi håller på med, det är våra pojkvänner som fyller 30 år, eller de har redan fyllt för ett par dagar sedan, men festen är i efterskott. Det är svårt att vara överens när man är 3 stycken, speciellt då ena skär sig mot de andra (jag). Lisa och Maria är jätteöverens, och jag är inte så överens. Jag har sagt en gång vad jag tycker, och inte försökt tjata eller gnälla nå mycket om det jag ogillar. Men det tar emot, speceillt en sak. Vi ska ju bjuda på alkohol. Jag trodde först vi skulle ha en stor fin bål som vi blanda själv, på kanske ett pris på 500-800 kr max. Vilket hade varit ok för mig, men vi ska bjuda på en massa vin, öl och Alkoläsk + någon annan liten grej, är inte så insatt i alkohol grejer då jag är nykterist.

Jag har inget emot att andra dricker, så länge de inte involverar mig. Och nu känner jag mig involverad då JAG ska vara med och BETALA andras drickande... Och det är ingen liten summa heller, vi är 4 personer som ska dela på 8000 kr, i ALKOHOL bara. Nu kanske inte allt går åt, så vi får lämna tillbaka en del utav det. Men jag har hört att alla som är bjudna kommer att dricka och rejält dessutom, förutom jag och min pojkvän (för han går på en medicin nu som han inte får inta någon alkohol med, men annars brukar han dricka lite grann)

Jag får skylla mig själv förstås, då jag inte står på mig, men hur ska jag förklara? Varför är jag nykterist? Man är ju bara en tråkig torrboll då... Människor kan ju tydligen inte umgås utan alkohol, det är synd faktiskt, att det missbrukas så extremt mycket. Tänk om det med alkohol verkligen fungerade som i den där reklamen som de visar i TV, att man bara tar 2-3 cider och sen är det bra. Det hade ju varit helt perfekt? Men nej, folk dricker ju och blir riktiga svin när de har druckit, de vet ju inte vad de gör! Och tyvär är majoriteten så. Alla säger "Jag dricker måttligt" Men det är ju inte så! Sen finns det ju förstås de som gör så, att de dricker bara lite vid något enstaka tillfälle, som min pojkvän till exempel.

I varje familj finns det någon som är alkolist, åtminstone nån gång faller någon dit tillslut, kanske inte långvarigt, och de får hjälp. Men folk vet inte, de ser inte. För det smygs. I min familj, är min Mamma, min morbror (död), min morfar(död) alkolister. Vi har försökt hjälpa min mamma, vid ett par tillfällen, men hon vägrar, hon ljuger, hon erkänner inte, hon påstår att hon tar tag i det själv, hon påstår att hon har gjort något åt det. Men icke. Hon sitter där hemma och dricker fortfarande. I minst 15 år har hon hållit på, det är ungefär så länge jag har haft "medvetenhet" om det, när man är liten förstår man inte riktigt, mer än att "mamma är intelligensbefriad på kvällarna, varför?" Men det kan ju ha varit så ännu längre.

Syrran tror att mamma har druckit under graviditeterna och att det är därför vi är "annorlunda". Syrran är inte så insatt i sånna här ämnen, men jag har läst i alla fall att alkohol under graviditeten kan påverka så olika på olika människor och foster. Men det behöver inte vara så, jag tror mer det ligger i släkten. Jag har inte så mycket insikt i min släkt, men jag vet att min moster har 2 utvecklingsstörda barn (CP) varav en dog för flera år sedan, och sedan en son, med Aspie-drag. Jag vet inte om han har någon diagnos, för i min familj så säger man "Den person är Pling/Psykiskt störd/Efterbliven" dessvärre. Men mamma har förklarat att man måste vara VÄLDIGT tydlig med honom och säga exempelvis "HÄMTA krattan som står vid HUSVÄGGEN, KRATTA ihop LÖVEN med KRATTAN i en HÖG, lägg LÖVEN i en SKOTTKÄRRA, dra SKOTTKÄRRAN till KOMPOSTEN och HÄLL ut LÖVEN där" vid min systers dopfest för 2 månader sedan, så var det en tävling där man skulle komma på vilken sagofigur man är mest lik och han tog då I-or i Nalle Puh, med motiveringen "för att jag är så lat och trög, och tycker om när det är lungt och skönt omkring mig"

Sen så har vi också mitt kusinbarn, via samma Moster som jag prata om tidigare, mamman verka "Normal" men jag känner inte henne alls. Kusinbarnet är 5 år gammal, kan nästan inte prata, special intresset är MAT. Han älskar mat, och är trots det riktigt dåliga språket, väldigt duktig på att säga att han vill ha mer mat. Under dopet åt han 4 fulla tallrikar med mat, och så var han väldigt livlig av sig och hade svårt att sitta still, och de sa att det här var en av hans lugnare dagar. Jag skulle tro att det kanske rör sig om Autism/ADHD där.

Inget är ju säkert, men jag tycker verkligen det lutar åt det hållet, och min syster ungefär som jag, väldigt aspig-ADDig, men jag kan ju förstås ha fel...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0